Официално той е филиал на Националната галерия, но на практика не е
Къщата на Андрей Николов е построена преди почти век с множество спестявания и кредит, който скулпторът плаща години наред с пари, спечелени от изкуството си. Изстраданият от художника дом е издигнат по проект на известния български архитект Иван Васильов, разработен по идейни скици на самия Андрей Николов през 1928 г. Тя е своеобразно архитектурно явление за страната. Заради нейния собственик домът с ателиетата за работа се превръща не просто в средище на софийската бохема, а в образователно средище, в което работят младите тогава, оформящи се под наставничеството на Андрей Николов скулптори като Владимир Гиновски и Иван Варчев. След смъртта на художника с държавно решение, обнародвано на 8 февруари 1968 г., къщата трябва да се обособи в галерия която да покаже творчеството на Андрей Николов. Първият назначен в музея уредник е Мария Овчарова. Тя е натоварена със задачата да организира създаването на експозицията, докато бъдат уредени техническите въпроси със сградата. За съжаление процесът е муден.
Според официалната информация, публикувана на сайта на Националната галерия, къщата е “частично отчуждена през 1974. През 1976 г. синът на скулптора дарява останалата част”. Тоест по смисъла на закона сградата се превръща в публична държавна собственост през 1976 г. Десетките творби на художника са дарени на държавата, като волята на дарителя е те да бъдат част от експозицията в къщата музей. Къща, която в бр. 86 на Държавен вестник от 1979 г. е предложено да бъде обявена за Паметник на културата с национално значение.
В редица официални публикации от 70-те и 80-те години на миналия век е обявено, че къщата музей е факт. Това е записано в каталог “Скулптура” на Националната художествена галерия, подготвен от Лазар Марински през 1975 г., както и във втория том на Енциклопедията на изобразителното изкуство в България от 1987 г. Официално къщата музей съществува като филиал на Националната галерия. Но… нищо подобно. Къщата е само в подготовка да стане музей, тя никога не започва да функционира като галерия според волята на художника и неговите наследници. От официална информация на сайта на Националната галерия знаем, че през 2000 г. с решение на Върховния административен съд части от имота са върнати на наследниците
От публикувана на сайта на Министерството на културата информация от 7 февруари тази година става ясно, че наследникът е успял да си извоюва дори 12/14, или почти 90% собственост от площта на най-важното пространство в къщата – Голямото ателие на художника.
Въпреки тези изгубени от държавата битки през 2004 г. злощастната къща музей е отдадена официално за ползване на фондация “Гъливер Клиринг Хауз”, въпреки че фондацията ползва пространството безвъзмездно, но при неясно какви договорни отношения с държавата още от 2000 г. Не е ясно при какви условия Националната галерия и наследникът на Андрей Николов са дали съгласието си за ползването на имота. И така до управлението на Вежди Рашидов, който прие идеята за превръщането на къщата на Андрей Николов в реален музей на скулптора. Дълга битка, която настоящият министър на културата Боил Банов, предвид липсата у него на каквато и да е държавническа мисъл, е на път удобно да пропусне да води. Както удобно пропусна да обжалва решението на съда за Ларгото, ощетило данъкоплатците със 700 000 лева.
Свързани публикации

Васил Тенев подреди нова изложба
февруари 18, 2021
Минутка време с художничката Боряна Пандова
февруари 16, 2021
Цветан Стоянов и неговият танц на капките
февруари 16, 2021
За Васка Емануилова и приятелите й в Париж
февруари 04, 2021
Моника Попова изпълва галерия “Райко Алексиев”
февруари 04, 2021
Към изкуството на графиката и рисунката
февруари 03, 2021
Анджелина Джоли продава на търг картина на Уинстън Чърчил
февруари 02, 2021
Броиха 92,2 милиона долара за картина на Ботичели
януари 29, 2021
Показават творчеството на майстора на рисунката Георги Герасимов
януари 26, 2021