Новини Топ — 05 май 2020

Banov 1

Под носа им имотна  агенция дава под наем завещаната на Министерството на културата къща   на великия скулптор Андрей Николов

Двамата скандални герои излъгаха всички преди три месеца, че Червената къща скоро ще отвори врати като музей

Остават тежки съмнения за скрити интереси зад символичната рента от 2000 евро за уникалната сграда в центъра на София

Творци събират подписка и подготвят протест с искане за оставките на злополучния министър и шефката на НХГ

Безхаберният министър Боил Банов, който доскоро имаше всички шансове да завърши пълен мандат в лежерно и напоително бездействие, най-вероятно ще бъде изритан публично от културното ведомство. Това е единственият полезен ход на премиера Бойко Борисов след може би най-голямата издънка от серията гафове, в които Банов перманентно вкарва оглавяваната от него институция. Изумително скандална обява от сайт за недвижими имоти, че знаковата за изобразителното изкуство къща музей на великия скулптор Андрей Николов, която е дарена на Министерството на културата, се дава под наем, разбуни духовете в арт средите. Социалните мрежи загряха, а творци събират подписка и подготвят протест Банов и шефката на Националната галерия Яра Бубнова да освободят незабавно постовете, след като се оказва, че не са си мръднали пръста да защитят държавния интерес и под носа им се извършва въпросното безобразие. А то няма нищо общо с дарителската воля на наследниците на Андрей Николов.

Екип ГАЛЕРИЯ

В свое мащабно разследване екипът на ”Галерия„ установи, че чашата прелива миналата седмица в петък вечер, докато Янка Рупкина пее с пълно гърло народни песни от покрива на къщата музей, по-известна като Червената къща. Точно по това време в сайта на една имотна агенция се появява скандалната обява и под снимката на голямото ателие четем, че помещението се отдава под наем за 4000 лева на месец. Брокерите омайват клиентите с обяснението, че това е ”уникално по рода си помещение, разположено на партерен етаж в знакова сграда, паметник на културата, намираща се в идеалния център на София. Разположено е на кота 0, с видимост и самостоятелен вход. Има изход и към вътрешен двор.

Изключително подходящо за ивент и парти център, частен клуб дизайнерско или художествено ателие, шоурум, галерия, образователен център, офис и др.„.

При разговор на екипа на редакцията с Бистра Харизанова, брокерката, отговаряща за този имот, разбираме, че сградата, добила популярност под името Червената къща, се отдава под наем от физическо лице и за предпочитане е дългосрочното му наемане. И още нещо важно – отдава се не само помещението на кота нула – тоест помещението, което е ползвано за ателие от Андрей Николов, но и площи на третия етаж на сградата. По думите на г-жа Харизанова ”изис­кването на собственика е площите да се използват за културни цели„.

Ден по-късно, усетили задаващия се скандал без аналог досега у нас, на официалната фейсбук страница на Националната галерия се появява оправдателно съобщение. В него се твърди, че обявата за даване под наем на пространството, ”лесно раСпознаваемо по снимките като голямото ателие на скулптора Андрей Николов„ в Къщата музей ”Андрей Николов„ на ул. ”Любен Каравелов„ №15 в София, няма нищо общо с Националната галерия, която стопанисва части от имота в съответствие със Закона за държавната собственост. От публикуваната информация става ясно, че ”по-голямата част от това ателие е реституирана частна собственост„. Без да обръщаме внимание на правописа на ръководството на Националната галерия, трябва да кажем, че очевидно не става дума за грешка. Къщата на Андрей Николов, паметник на културата с национално значение и емблематично място за българската история, днес се отдава под наем срещу някакви си 2000 евро. А това веднага поражда съмнения за тайно съглашателство и задкулисни корупционни схеми, в които може да е замесено културното ведомство. Иначе как да си обясним липсата на адекватни действия и реакции по случая.

Казусът с дома и ателието на Андрей Николов вече десетилетия остава неразрешен. След смъртта на скулптора през 1959 г. неговите наследници даряват дома ателие на Министерството на културата за стопанисване и извършване на обществени и културни дейности, каквато е била волята на самия творец. Уви, волята на дарителите не е уредена докрай и след няколкократни прехвърляния на собствеността, едва през 1990 г. тя е върната като филиал на Националната галерия, защото днес сградата има двама собственици – държавата и частно лице.

Въпреки това през февруари 2020 г. министърът на културата Боил Банов зрелищно ни пусна по пързалката че Националната галерия планирала и работела по създаването на временна експозиция от творби на големия български скулптор Андрей Николов в частта от сградата, която е държавна собственост.

Но как работи Националната галерия по тази експозиция?

Отговорите не закъсняват. През март от изказване на директорката на Националната галерия Яра Бубнова в ефира на телевизията майка, където е абонирана да се явява, става ясно, че тя е разбрала, че ”къщата на скулптора е уникална за българската култура, защото има запазена къщата на художника заедно с неговото ателие, което е рядкост„. Да, ателието е уж много ценно, но се оказва, че не галерията работи по създаването на музея на Андрей Николов. Бубнова обяснява нещата така: ”Ние влязохме, засега в краткосрочни отношения с Международна фондация ”България„, чийто директор е международно известният български режисьор Димитър Гочев. Нашата мечта е да направим съвсем нов иноваторски 3D филм, представящ Андрей Николов в ателието му, където неговите работи – известни и по-малко известни, ще имат своето пространствено ситуиране. Това е нашата мечта, че това ще бъде постоянно 3D присъствие на Андрей Николов. За съжаление да се направи в тази къща музей по стандартите на нашето време, както сега това се прави, е невъзможно, защото… на частния собственик принадлежат различни идеални части, различни фрагменти от сградата. Държавата, слава богу, ползва достатъчно„.

Оказва се, че Националната галерия изобщо няма волята и капацитета да превърне къщата в музей и затова е отдала държавните площи за ползване на някаква си частна организация до края на 2020 г. Само засега, а после сигурно безсрочно. Нещо повече, Яра Бубнова много мечтае да се създаде музей в къща, в която според нея е невъзможно да се направи музей. Очевидно директорката или продължава да не разбира какво говори на български, или по-страшното – откакто бе овластена от Боил Банов като директор на Националната галерия, съвсем се е умопомрачила. Каквато и да е истината, документите показват, че площите, собственост на държавата, са отдадени за ползване неясно при какви условия до края на 2020 г. на Международната фондация ”България 2002„, чийто президент е Яков Джераси, а не ”международно известният български режисьор Димитър Гочев„. Очевидно руската директорка на Националната галерия пак не е наясно кой кой е в България, както не е наясно кой кой е в българското изкуство.

По-притеснителното във всичко това е фигурата на министър Боил Банов, който най-безцеремонно, съвсем като своята любимка, лъже. Излъга парламентарната комисия по култура и медии, че Националната галерия подготвяла експозиция в къщата музей на Андрей Николов, а то се оказа, че не се подготвя никаква експозиция, а се прави филм, при това не от Бубнова и екипа й, а от Димитър Гочев. Това обаче не е всичко. Министерството на културата и подчинената й Национална галерия очевидно са наясно, че с къщата има редица неуредени докрай имотни проблеми, в това число и този с ”липсата на съгласието на физическите лица за закупуване от държавата на притежаваните от тях 12/14 идеални части от самостоятелен обект-зала за представления и дебати (Голямо ателие)„. Въпреки всичко Банов и Бубнова подписват документите за отдаване за ползване на площите, които са собственост на държавата, лъжейки най-безцеремонно обществото, че творбите на Андрей Николов ще имат своето пространствено ситуиране в самото ателие. Очевидно става дума за откровена манипулация или тотална неграмотност, защото се оказва, че Министерството на културата не е договорило юридическо съгласие с наследника на художника и при какви условия може да се ползват останалите 85% от площта на ателието, които са частна собственост. Въпреки това Боил Банов и любимката му Бубнова отдават имота на една фондация, управлявана от Яков Джераси. Нещо повече – очевидно отвъд всякакво държавническо поведение, Банов и Бубнова са оставили този казус да се урежда самостоятелно от фондацията и наследника на Андрей Николов. Това обаче не попречи на танцуващата вече две години любовен валс двойка Бубнова-Банов да обявяват, че се работело по възстановяването на къщата музей на художника. Да, работят така активно, че днес емблематичното за страната ни голямо скулптурно ателие и третият етаж от къщата на Андрей Николов, която след дълги перипетии бе обявена и за паметник на културата с национално значение, се отдава дългосрочно под наем.

Banov 2

Share

About Author

admin

(0) Readers Comments

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>