Георги Машев (1.01.1887 – 10.01.1946) е роден в Пазарджик. Учи живопис в Художествената академия при Петко Клисуров, в Петербургската художествена академия, Брюкселската художествена академия при проф. Едмонд Ришар и в крайна сметка завършва нашата академия при проф. Иван Мърквичка. В годините преди войните сътрудничи с остри карикатури срещу Фердинанд в редица софийски вестници като „Балканска трибуна”, „Българан“, „Смях“. Прави много успешна живописна изложба през 1915 г. назначен е за военен художник на Конната дивизия. Негови картини с военни сюжети са включени в изложбата на българските художници в Берлин. След края на войните живее, твори и работи в Мъжката гимназия в Пазарджик. Включва се в новоучреденото Дружество на южнобългарските художници и активно взема участия в неговите инициативи, урежда още самостоятелни изложби в София, Пазарджик, Русе и Пловдив. Особено важно събитие в творческия живот на Георги Машев е инициативата му да замине през 1930 г. в Париж и още на следващата година от пребиваването му е допуснат от журито за участие в най-значителната европейска изложба „Салон за изобразително изкуство“. Приет е за член на Дружеството на френските художници-хумористи (което е със специфичен статут — участващите там са 100 на брой и могат да се попълват само при сложен консенсус от представители едва след смъртта на техен член). Художникът демонстрира интерес към приказното и мистичното в родната история и предания. Рисува богомилите и тяхната дуалистична философия, кошмарите на съновиденията и несъзнателното, образи на митологични и легендарни герои. Може категорично да бъде определен за баща на диаболистичната тематика в българското изобразително изкуство. Значение за интересът му към българския фолклор и претворяването му играе познанството и близостта му от Брюксел с младия тогава изследовател на фолклорното наследство на България Васил Стоин. Когато Машев живее в София, германският пълномощен министър купува творбите му „Жена пере“, „Жена простира дрехи“, „Жена готви в кухнята“, „Деца играят на двора“ и „Момиче носи вода“. Картината „Тъга“ става притежание на пълномощния министър на Сърбия. „Голо тяло“ на пълномощния министър на САЩ, „Адам и Ева“ са купени от пълномощния министър на Япония.
Свързани публикации

Васил ТЕНЕВ
февруари 18, 2021
Боряна ПАНДОВА
февруари 16, 2021
Цветан СТОЯНОВ
февруари 16, 2021
Моника ПОПОВА
февруари 04, 2021
Георги АТАНАСОВ
януари 29, 2021
Васил ПОПОВ
януари 26, 2021
Георги ГЕРАСИМОВ
януари 26, 2021
Патрики САНДЕВ
юли 04, 2015
Иван ТРИЧКОВ
декември 20, 2014