Скулптура Топ — 03 ноември 2014

Вежди

Стотици шедьоври от Националната художествена галерия се отливат незаконно, изнасят се от страната и се продават на чуждестранни колекционери. Пътят на експонатите започва от залите и депата на Националната галерия, преминава през леярната на СБХ в Илиянци и стига до частните сбирки. В резултат на посегателството някои гипсови оригинали междувременно се унищожават.

В България има музейна мафия, която е сложила ръце на ценни произведения на изкуството. Шедьоврите са собственост на НХГ и са държавно богатство. Независимо от това те стават обект на нагло посегателство, сочи журналистическо разследване на „Галерия“. Става дума за стотици произведения на едни от най-големите български скулптори, творили през последните 120 години по нашите земи. В цивилизованият свят на това му казват пладнешки грабеж, а у нас службите по опазване на културно-историческото наследство и прокуратурата спят дълбоко. За сметка на това България дава своя „достоен“ дял трафикът на изкуство в световен мащаб да заеме почетното второ място след наркотрафика.

Преди четири години скулпторът Димитър Манолов подава сигнал до тогавашния министър на културата Вежди Рашидов. Писмото е скандално и обяснява как се разрушават оригинали на едни от най-значимите ни автори на територията на СБХ в столичния квартал Илиянци. „Тези действия се случват с безрезервната подкрепа на държавата в лицето на НХГ, Министерство на външните работи, а също така и с дейното участие на академици, професори и доценти от Националната художествена академия – хора, които би трябвало да учат студентите и бъдещите скулптори и художници на уважение към изкуството, запазване и съхранение на авторството. Чужди колекционери получават незаконни копия на едни от шедьоврите на нашата скулптора на цената на евтина отливка със съдействието и подкрепата на гореспоменатите хора и институции. За ограбването на авторския труд на проф. Далчев прилагам снимков материал, за чиято достоверност гарантирам“, пише Димитър Манолов.

С писмото огънят е разпален, а министър Вежди Рашидов издава заповед, с която разпорежда проверка на фондохранилищата на Националната художествена галерия и Галерията за чуждестранно изкуство. В резултат от проверката в НХГ се установява наличието на един-единствен документ, с който е разрешено изнасянето на 4 творби към бронзолеярната в Илиянци. В тази леярна работи Марин Марков. Приемо-предавателният протокол е с дата 12 април 2005 г. и е подписан от фондохранителя на НХГ Кирил Матеев. Името на тогавашния директор на галерията Борис Данаилов не фигурира в документа, но едва ли творбите са напуснали галерията без неговата санкция. Друг е въпросът, че никой освен държавата и респективно министърът на културата, не може да разрешава да се изнасят експонати от националния музей. Още по-малко да се правят отливки от тях.

Вежди 2

Проверката 5 години по-късно установява, че творбите на Димитър Бойков, Иван Колев, Величко Минеков и Ангел Станев въобще не са върнати на НХГ. Те последват съдбата на шедьовъра на Любомир Далчев, чиято гипсова композиция „Майки“ е разчленена на парчета. След разрязването, което е единственият начин да се извадят калъпи в леярната на Марин Марков, композицията е отлята в бронз. Но уникатът, произведението от гипс, върху което са отпечатъците от пръстите на автора, е безвъзвратно унищожено. Направено е най-просташкото нещо при подобен вид престъпления – да унищожиш оригинала. От снимките, които публикуваме, се вижда крайният резултат от варварщината с работата на проф. Далчев. Тази творба, както и други подобни, са отписани от НХГ с протоколи, в които се обяснява, че гипсовият материал бил слаб и затова произведенията са се разпаднали. За поколенията остават бронзовите копия.

И не само за българските поколения, оказва се впоследствие. Десетилетия наред няколко чуждестранни колекционери се сдобиват с бронзови отливки от знакови шедьоври на нашата скулптура. Най-мащабни са сбирките на австриеца Ханс Майер, на покойния шоколадов магнат Петер Лудвиг от Германия и на белгийския предприемач Юго Вутен. Последният дори бе окичен с орден Стара планина от президента Георги Първанов.

Това показва, че в продължение на години законите у нас са потъпквани, защото без министерска заповед са изнасяни произведения, отливани са и са отивали в частни колекции. При всички случаи Юго Вутен и останалите колекционери са плащали, за да имат тези шедьоври. Но това става с цената на три престъпления едновременно. В Министерство на културата липсват фактурите по плащанията, което открива въпроса къде са отишли парите, липсват разрешителните за отливането и разрешителните за износ в чужбина.

Ако подобно нещо се случи в Лувъра, ще има цяла свита затворници – от директора, до съучастниците му. Представяте ли си „Мислителят“ на Роден да бъде отлят през главата на френската държава? Скандалът е несравним с нищо друго, защото националните ценности са свещени. Те са изключителна собственост на държавата. Безстопанствеността, алчността, липсата на какъвто и да било контрол очевидно са благоприятна среда за безметежното съществуване на музейна мафия у нас. Тя ще продължава да си разиграва коня, ако държавната машина не се погрижи за собствените си богатства. Иначе можем да очакваме още изненади. В момента над 100 изключителни шедьовъра в гипс на великия Андрей Николов се съхраняват на депо в Музея на социалистическото изкуство. Гарантира ли някой, че изведнъж и този гипс няма да се окаже „некачествен“. Още повече, че бившият директор на НХГ Борис Данаилов, по чието време варварски е унищожена творбата на Далчев и изчезват още 4 шедьовъра, до неотдавна имаше далеч по-сериозни властови позиции като съветник на министъра на културата.

Вежди 4

Share

About Author

admin

(0) Readers Comments

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>