Живопис — 24 април 2014

 

Верни на традицията, ние от BgArt.bg продължаваме да вървим по следите на големите измами с произведения на изкуството. Схемите са най-разнообразни. В тази публикация ви разкриваме една нова далавера, която успешно работи през последните 2-3 години. Жертви обикновено са новобогаташи и новоизлюпени колекционери, които плащат луди пари за ментетата, заливащи арт пазара у нас. Според изчисления на МВР над 50 на сто от предлаганите „творби“ са фалшиви, като средствата, които отиват за дублетата на класиците на българската живопис, са два пъти повече, отколкото за истинските произведения. Основен фактор за победата на ментетата над оригиналите е изкушението да си купиш картина от някое голямо име на двойно или тройно по-ниска цена. Тази хитрина впоследствие се оказва солена за непросветените купувачи, но обикновено в такива случаи мандалото вече е хлопнало.

Малка част от измамените имат куража да признаят грешката си и да се оплачат на компетентните органи, за да потърсят по легален ред правата си. В повечето случаи шараните опитват да се отърват от „произведението“ на принципа „предай нататък, без да връщаш“ и така следващият „клиент“ потъва до шията в тинята на ментетата.

На пръстите на едната ръка се броят галериите, които със сигурност не допускат фалшификати на пазара. Тяхната коректност, подсигурявана от експертизите на многобройни изкуствоведи, остава изолирана на фона на масовата шарлатания.

Напълването на пазара с ментета е в резултат и на нескопосния Закон за културното наследство, който даде власт на знайни и незнайни оценители да извършват така наречената идентификация на картините. После в резултат на подобни усилия по търгове и галерии се предлагат нескопосни, но за сметка на това идентифицирани ментета, които на практика унищожават културата по нашите земи.

66-Boris Eliseev 269

Това е менте на Борис Елисеев, предлагано в „Ruef Auktionen“

66-Sirak Skitnik 333

Това е менте на Сирак Скитник също предлагано в „Ruef Auktionen“

 

Съсипването на арт пазара е в резултат на дружни усилия от страна на псевдоизкуствоведи, галеристи, уж прочути реставратори, улични търговци и куп други криминални типове. Най-новата мода е да се рисуват фалшиви картини на стари платна и подрамки, които после да се пренасят в Западна Европа и оттам да се връщат обратно у нас, но вече узаконени. “Находчивата” идея вече има своите сериозни жертви сред колекционерската общност. Според експерти няколко от големите частни сбирки са пълни с ментета, които идват в България във вид на уж евтина стока от Запад. Пътят е различен – или през галерии, или чрез търгове. За целта се изготвя специална легенда за всяка картина. А когато платното се прибере от Холандия, Германия, Австрия, Франция, Англия или Белгия, злонамерените търговци вече са сложили панделката върху опаковката му.

През последните няколко години западноевропейските антиквариати се напълниха съмнително бързо с произведения на наши стари майстори като Никола Танев, Бенчо Обрешков, Давид Перец,  Сирак Скитник, Ненко Балкански, Стоян Венев, Атанас Михов, Антон Митов, Данаил Дечев и още десетки други. Ако човек не е вещ в материята, ще си рече, че българските художници са творили повече в Европа, отколкото у нас.

От една година насам „Галерия“ следи продажбите и търговете на германската къща „Ruef Auktionen“, където по традиция уж случайно между прекрасните западноевропейски произведения, се появяват отвратителни ментета от български автори. Това става обикновено веднъж на 4 месеца с по 2 картини. На последния търг от март под лот 269  е показан форматен пейзаж на Борис Елисеев. „Творбата“, разбира се няма нищо общо със стила и творческите похвати на този изключително талантлив и рядък наш художник. Цената е символична за картина на Елисеев – 600 евро. На същия търг под лот №333 виждаме натюрморт, който е приписан на Сирак Скитник. Работата няма нищо общо с атрибутирания автор, а цената е едва 900 евро. Най-вероятно тези две картини вече са се върнали с пъргавите си крачета у нас и са ощастливили някой наивен колекционер.

Преди този търг „Ruef Auktionen“ е продавал ментета на Стоян Венев и мариниста Александър Мутафов. Историята обаче показва, че не само германската тръжна къща е ставала жертва на измамници от България. Преди време дори авторитетната „Кристис“ щеше да продаде гнусни ментета на Илия Бешков, атрибутирани като рисунки на Жул Паскин. Тогава намесата на Светлин Русев и на двама български журналисти осуети престъплението.

В момента на пазара се предлага портрет от Антон Митов, който също е опакован добре с легенда, че идва от Европа. За нея препоръки упорито дава един “велик” реставратор, прочул се наскоро с опита си за крупна измама с фалшива картина на гениалния Никола Петров, изобразяваща странен зимен пейзаж и една къща, забулена в мъгла. Тази картина сега се предлага в Пловдив, след като в София измамата бе разкрита. В новия случая същият този “добронамерен” експерт  опитва да изкара добри пари от менте на Антон Митов. Да намериш произведение на Митов в Западна Европа повече от 130 години след като той завършва академията във Флоренция при проф. Джузепе Чаранфи, си е направо геройство. В този случай по-скоро става дума за една друга мода в артшмекерията. Тя е свързана с вноса на сравнително евтини портрети от 19 век от западноевропейски антиквариати. Попаднали в сръчните български ръчички тези портрети експресно се обзавеждат с подписи на Ян Вацлав Мърквичка, Антон Митов, Никола Петров или Георги Митов. Понякога нахалството чупи всякакви рекорди, защото подписите изведнъж стават на някои от първите ни светски портретисти Станислав Доспевски, Георги Данчов, Николай Павлович,  Христо Цокев. Западноевропейски натюрморти и пейзажи от епохата също стават обект на “преподписване” и получават авторство например на Ненко Балкански, Дечко Узунов, Никола Петров, Стефан Иванов, Илия Петров…Впрочем продължаването на списъка може да е почти безконечно. Няма значим български художник, чието творчество да не е станало доста по-голямо след смъртта му. И най-вече през последните 10-15 години.

Share

About Author

admin

(0) Readers Comments

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>